De Postcodeloterij - De Foute Doelen Loterij

 

Twitter: Sander Sassen 
Areospace electronics engineer (MSc) | Ace drone pilot | Not-So-Silent majority | Dislikes authority | Sassy attitude | The pen is mightier than the sword. Zie ook https://www.cinepilot.nl

Eerste commentaar van Pivage: 
Ik kwam onderstaande Tweet op Twitter (X) tegen en was meteen onder de indruk van dit verhaal.

Titel : In perspectief -- De Foute Doelen Loterij

U speelt elke maand mee in de Postcode Loterij? Wat gezellig! Nog nooit iets gewonnen? Jammer! Nou ja, in ieder geval gaat uw geld naar een goed doel! Want dat is immers waar de Postcode Loterij voor staat? Uw bijdrage gaat deels naar de prijzenpot en de rest wordt verdeeld onder een lange lijst met goede doelen. Volgens eigen zeggen keerde de Postcode Loterij in 2022 een bedrag van 854 miljoen euro uit aan meer dan 1200 goede doelen, dat is een flink bedrag! Goed geregeld dus, want zo heeft u in ieder geval nog een beetje een goed gevoel over het verlies van uw inleg. Ja toch?

Nou nee, niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet. De overheid schrijft voor dat van de inkomsten van een goede doelen loterij minimaal 40% naar goede doelen moet gaan, dus 60% steekt de Postcode Loterij in eigen zak, dat is circa 1.5 miljard euro! Maar er is meer aan de hand, zo zal het u ongetwijfeld helemaal niet verbazen dat de politiek, de media en allerhande belangenorganisaties nauwe banden onderhouden. Een groot deel van deze media en belangenorganisaties ontvangen immers, via de politiek en een uitgebreid lobbycircuit, subsidie van de overheid. Het gezegde ‘wiens brood men eet, wiens woord men spreekt’ is hier van toepassing en dus worden deze media en belangenorganisaties via deze overheidssubsidies heel effectief gemuilkorfd.

Echter er is nog een partij die grif subsidies verstrekt. Wat zegt u? U weet al wie? Inderdaad, de Postcode Loterij. Want als een goed doel subsidie zoekt kan deze daarvoor bij de Postcode Loterij aankloppen. De Postcode Loterij heeft namelijk vrijwel het monopolie op goede doelen in Nederland. De doelstellingen van dit goede doel moeten dan uiteraard wel passen bij het gedachtegoed van de Postcode Loterij. Kortom, ook hier zien we hetzelfde gebeuren als bij de overheid, de goede doelen die subsidie ontvangen van de Postcode Loterij lopen netjes in de pas en zijn wederom effectief gemuilkorfd.

Maar er speelt nog veel meer! Door de kruisbestuiving tussen overheid, de media, belangenorganisaties, goede doelen en de Postcode Loterij betekent dit effectief dat de Postcode Loterij een grote stempel drukt op de publieke opinie, die opinie zelfs effectief kan sturen. Wat een ‘goed doel’ is wordt namelijk bepaald door de Postcode Loterij, een monopolist, want zonder subsidie is zo’n doel feitelijk onzichtbaar en een goed doel wordt alleen zichtbaar als het past binnen het gedachtegoed van de Postcode Loterij en zo is de cirkel weer perfect rond. Door de kruisbestuiving met de media kan de Postcode Loterij vervolgens adverteren met een goed doel, bijvoorbeeld op TV, of op sociale media. Zodoende kan men een bepaald goed doel onder de aandacht brengen, of met dit goede doel sturen in de publieke opinie.

Daarnaast bestaat er tussen de Postcode Loterij en de overheid alle mogelijkheid tot het hebben van een onderonsje. Er is namelijk een gigantische overlap van goede doelen die zowel subsidie ontvangen vanuit de overheid als vanuit de Postcode Loterij. Dit soort strategische partnerschappen kunnen uiteraard zorgen voor meer budget voor een goed doel, maar kunnen ook de deur wagenwijd open zetten voor politieke beïnvloeding ervan, of zelfs het bewust sturen van beleid of de publieke opinie.

En wat blijkt, als je kritisch kijkt naar de goede doelen die gesubsidieerd worden door de overheid en de Postcode Loterij dan zit er niet één tussen die een doel nastreeft dat haaks staat op het gevoerde overheidsbeleid of de publieke opinie. Nee, sterker nog, veel goede doelen streven een nog grotere verandering na dan het gevoerde overheidsbeleid en daarmee staan alle neuzen dezelfde kant op! Het is een zogenaamde self fulfilling prophecy. De politiek wordt gestuurd door de publieke opinie via de verkiezingen, de publieke opinie deels door goede doelen en het gedachtegoed wat zij uitdragen en de politiek en de Postcode Loterij zijn twee handen op één buik, strik erom en klaar!

Dit wordt verder geïllustreerd door het feit dat er in het bestuur van de goede doelen en de politiek veel overlap is. Tom van der Lee van GroenLinks bijvoorbeeld, die voorheen bij Oxfam Novib werkte, deed iets met feestjes. Diederik Samson, die kale, die zijn carrière begon bij Greenpeace en inmiddels bij de EU werkzaam is. En uiteraard die linkse rakker Wijnand Duyvendak, die naast politicus voor GroenLinks ook werkte voor Milieudefensie maar natuurlijk vooral bekend is, of moet ik zeggen berucht is, van de terreurorganisatie RaRa.

En om u nu helemaal een slecht gevoel te geven over uw inleg, sorry, volgens berekeningen van de Consumentenbond is de winkans bij een Nederlandse loterij kleiner dan gewond te raken bij een verkeersongeval. En daarmee is alles gezegd toch?



Ook zeer bezienswaardig, althans dat las ik in de commentaren n.a.v. bovenstaand bericht, deze documentaire van Marijn Poels. (Must See !!)

Merijn Poels
Documentairemaker Marijn Poels gaat op zoek naar de verwevenheid tussen goede doelen, media en overheid. Landbouw, klimaat en energie zijn thema’s die op de politieke agenda zijn komen te staan. 

Poels onderzoekt de rol van de Goede doelen hierin. Deze zijn niet zelden beleidsbepalend en worden indirect en met ondoorzichtige constructies financieel gevoed door de overheid. Macht is te koop en kan gemakkelijk worden verbloemd met morele stempels, stelt Poels vast in zijn film. 

Wat is de rol van de Goede Doelen, wat is hun plan, hun richting? En nog belangrijker: wie bepaalt die richting eigenlijk?




Pivage: Via de documentaire van Marijn Poels kwam ik op zijn YouTube kanaal. Hier staan nog een aantal aantrekkelijke documentaires welke zeer het bekijken waard zijn.
Let op !!! Maak voldoende tijd vrij, want je blijft kijken.



Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.